Curatie -> preventie -> amplitie van verzuim naar inzetbaarheid

Je hoort het overal: amplitie. Het is een van de meest populaire woorden in HR-land op dit moment en onderzoekers voorspelden al in 2007 dat organisaties amplitie zouden toepassen. Maar wat is het nou eigenlijk? En hoe kun je het inzetten in je organisatie?

 

Amplitie, curatie en preventie
Amplitie richt zich op het versterken en verbeteren van het psychisch welbevinden van medewerkers. Een voorbeeld hiervan is het bevorderen van bevlogenheid en van gezondheid. Amplitie is populair, maar nog steeds richten bedrijven zich te vaak juist op de medewerkers die het minst bevlogen zijn. Hierbij zijn curatie (gericht op zieke medewerkers) en preventie (gericht vooral op risicogroepen) de meest gangbare manieren.

Door amplitie is er een nieuwe kijk op dit beleid. Het gaat nog voor preventie en staat voor het bevorderen van positieve aspecten bij medewerkers zoals werkgeluk, bevlogenheid, wellbeing en vitaliteit. Waar curatie en preventie zich richten op medewerkers die (wellicht kunnen) uitvallen, richt amplitie zich op alle medewerkers. Dit zorgt ervoor dat curatie en preventie bijna niet meer nodig zijn. Mooi toch!?

Door positieve aspecten te bevorderen zorg je als organisatie voor duurzame inzetbaarheid van je personeel. Door alle medewerkers nóg meer bevlogen en gelukkig te maken, ook de medewerkers die al bevlogen en gelukkig zijn, presteren ze beter, zorgen ze voor een fijnere samenwerking en hebben ze minder kans op negatieve gevolgen van werkstress. Dit alles zorgt voor een fijne werksfeer, veel productiviteit, creativiteit, betere omgang met collega’s en klanten en minder verzuim. En wat natuurlijk ook belangrijk is: het voorkomen van verloop.

 

Positieve psychologie
Amplitie is een onderdeel van positieve psychologie en is vaak gerelateerd aan werkaspecten. Bij positieve psychologie ligt de nadruk niet op het aanpakken van  negatieve factoren als trauma’s, afwijkingen en problemen, maar juist op positieve ervaringen en de kwaliteiten van mensen. Positieve psychologen geloven erin dat het focussen op positiviteit veel effectiever is voor het (door-)groeien en ontwikkelen.
Door te focussen op positieve effecten zorg je namelijk voor een vitaal werkklimaat en een duurzaam vitaliteitsbeleid. Hierdoor krijg je bevlogen werknemers die met plezier naar hun werk gaan.
Amplitie inzetten op organisatieniveau
Het klinkt makkelijk: gewoon focussen op de positieve aspecten in plaats van de negatieve. Maar zo makkelijk is het niet om dit door te voeren in je beleid. Het is een stapsgewijs proces waar we je graag bij helpen.

Is jouw organisatie er klaar voor om een duurzaam en effectief vitaliteitsbeleid in te richten gericht op preventie en amplitie?
In onze aankomende webinar op 20 januari van 9:30 – 10:30, vertellen we daar alles over hoe dat werkt. Lees hier meer of meld je hier direct aan: https://www.hashtagsam.nl/webinars/succesfactoren-effectief-vitaliteitsbeleid/

Of neem direct contact met ons op, om jouw organisatie hierin te adviseren en/of begeleiden.

Vitale groet,

Fleur van den Horn
Founder #SAM
fleur@hashtagsam.nl | www.hashtagsam.nl | 06 – 5755 9650

    Leave a Reply

    Your email address will not be published.

    X